Ku Menunggu...

Assalam teman2 yg dirahmati Allah..
Alhamdulillah masih lg diberi ksmpatn tuk mnikmati keindahn alam ciptaanNya...syukur ya Allah..
Rindu sgt nk update entry ni.ni bru bkesempatan.maklumla blk kg..xde ms nk ngadap lappy.ni pon kt wrkshop.tgh tgu service. Maklumla esk nk jln jauh.dats y entry arini tajuknya "ku menunggu"..
Hihi..byk perkara bfaedah dpt kte buat smsa mnunggu ni..n dlm idup kte xsah klu xde menunggu.dlm sari mst ada aje kena tgu pape je..kan kan kan....=)
hmmm...klu dh menunggu plak mst Ada istilah "penat" @ "sengsara"..adoiii..lmbtnyeee nk balik...lambatnyeee nk rehat...lambatnyeee nk kawennn!!haha..eh3...sensitif skit bab ni..hoho..
Apa yg nk disampaikan kt cni, jgn cpt melatah.xpayah risau,insyaAllah ada hikmah disebalik penantian ni sume.hanya berserah n tawakal padaNya..n eiei suka bpesan sentiasa bsangka baik pdNya..Dia xkan mnzalimi hamba2Nya..tp kite yg mnzalimi diri sndri..wallahua'lam..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Bersyukurlah...

Dengan nama Allah....Semoga kita sentiasa di bawah lindungan rahmatNya..


               Apa khabar saudara2 eiei rakan2 blogger dan mereka2 yg sentiasa dahaga akan ilmu yg bermanfaat....?Alhamdulillah.....kita masih lagi berada di dalam keadaan yg sangat baik dan sihat sejahtera aman bahagia di dunia yg sementara ini..wpon mata dh agak berat tp hati masih lg tigt utk jenguk cni dgn minat baru ini nk update pape je utk kita sharing2...huhu...

              Tetiba terigt akn kalimah 'syukur'..Kita selalu sebut perkataan syukur. Tp apakah pengertian syukur g sebenarnya wahai saudara2 ku..Alhamdulillah..Biasa perkataan ini sering diungkapkan tp adakah ia seiring dgn perbuatan atau hanya sekadar ucapan di bibir shja? Allahuakbar...kekadang eiei pon sama. Lupa akan terjemahannya. Di sini sedikit prkongsian dari eiei. Sama2 kita saling memperingati sesama kita kerana sesungguhnya manusia itu sering lupa..Astaghfirullahala'azimmmm...Istighfar lah selalu..

              Jika kita dok bawak motor n tgk org pandu kereta besar, dlm hati mst berkata "Bagusnya klu ak pon dpt kete basar tu. Mesti selesa. Tapi sebaliknya pula org yg memandu kereta tu. "Bagusnya klu ak nek motor Senang nk celah2, mst cepat sampai umah." .....Ada juga org tgk rumah2 besar dan berkata "Wah, besarnya umah ni. Mesti selesa dan sronok dapat dok umah ni. Bilik cantik, tilam empuk, makan makanan yg enak2. Yela,mst banyak duit sb umah besar". Tapi sedar x saudaraku, kekadang kita lihat org kaya yg dok umah besar ni xsemestinya tidurnya lena, makannya lalu, hidupnya bahagia..Org yg dok umah kecik, makan sekadar ada, lagi tenang hidupnya..Tapi ini lah manusia, tidak pernah bersyukur dgn apa yg kita ada. Asyik meminta dan merungut utk perkara2 yg lebih baik..Subhanallah......Aku berlindung padaMu dari rasa ini ya Allah..

            Kita sering mengharap perkara2 yg berada di hadapan sehingga terlupa dgn apa yg kita telah ada. Sebagai cth Pernah x kaki kita terseliuh n xboleh bjalan dgn baik. Apa yg kita rasa???Cuba sahabat2 eiei ni renung sejenak. Atau ada hari2 yg demam ke sakit tangan ke terluka xboleh nk buat aktiviti harian mcm biasa..Masa 2 apa yg kita fikir??? "Adoii, bila nk baik niiii. Susahla cam ni nk p kerja nk p kelas"....Allahuakbar..baru sikit Allah tarik nikmat yg Dia beri kita dah merungut xttu pasal. Dia nk tegur kita tp kita xpenah nk sedar. Tahunya merungut aje.Kita xpenah bsyukur dgn nikmat kaki yg Dia bg tuk kita jln ke sana ke mari. Sakit skit dah becok je mulut bebel. Betol x eiei ckp? eiei xkata org laen tp diri sndiri. Astaghfirullahala'azim..Ak mohon keampunanMu ya Allah...

           Kita xpernah bsyukur dgn apa yg kita telah ada. Tapi asyik merungut nk tu xdpt nk ni xdpt..Asyik dok kata doa kita xmakbul...Adakan dlm hati kita perasaan cam2..Bersyukurlah saudara2 ku..Cuba kita renungkan kembali dgn apa yg kita telah ada. Cuba bandingkan kehidupan kita masa dulu sejak dari kita dilahirkan hinggan saat ini. Apa nikmat dan kemudahan yg kita telah kecapi??? Cuba kita renungkan sejenak Imbas kembali tempat tidur kita dari kita kecil smp arini? Prnah x kita bsyukur dgn segala yg kita telah ada ini???? Wahai sahabat, sesungguhnya Allah tidak pernah lupakan kita. Segala nikmat yg Dia berikan hanyalah kerana Dia Yg Maha Pemurah dan MAha Pengasih lg Maha Penyayang kepada hamba2Nya...Tapi KITA??????

         Ayuhlah kita sama2 mengerti erti sebenar perkataan SYUKUR ini.. Berhentilah dari mengharap sesuatu yg belum pasti, hanya mminta kepadaNya yg terbaik untuk kita kerana sesungguhnya hanya Dia yg Maha Mengetahui segala sesuatu. Dan bersyukurlah dengan segala nikmat kehidupan dan kesenangan hari ini yg telah kita kecapi sehari2..Nikmat bernafas dgn udara yg segar, nikmat sihat, nikmat bahagia, aman damai di bumi Malaysia. Kehidupan yg tenang...Cuba bandingkan dgn saudara sesama Islam kita di Palestin, Somalia..Allahuakbar...tak terkata nikmat kesejahteraan hidup kita hari ini.. MAKA BERSYUKURLAH KITA......Hanya kepadaNya kita memohon keredhaan......

       Lalu apa shj yg tlh ak lakukan selama ini...Ya Rabb..Ampunilah ak, untuk setiap rasa yg tak terjaga, lisan yg merayu dan hati yg sentiasa alpa..Ya Rabb..Engkau mengawasi kami setiap detik, kerana kasih sayangMu kpd kami Engkau perintahkan malaikat silih berganti menemani kami siang dan malam....Ya Rabb, sesungguhnya kepadaMu kami kembali. Redhailah dan berkatilah segala nikmat dan kesejahteraan yg telah Engkau kurniaan. Janganlah Engkau berpaling dari kami walau sedetik. Sesungghnya kami bernaung di bawah limpahan rahmatMu..dan kepadaMu jualah kami berharap..Aminnn Ya Rabb...








  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

5 Minit Aje..!

Dengan nama Allah.........

Alhamdulillah, syukur pada Nya kerana masih lagi diberi peluang sihat sejahtera dan bernafas di bumiNya.....Subhanallah..Nikmat yg mana lagi yg hendak didustakan....Hari ini tetiba nk cite sal masa..Hmmm....5 minit aje...Ape ada pada 5minit...Fiuuuu..........
Bercerita soal masa...terigt satu lagu yg diterjemahkan dari salah satu surah....

Demi masa
Sesungguhnya manusia dalam kerugian
Melainkan nasihat kepada kebenaran dan kesabaran
Gunakan kesempatan yg masih diberi
Moga kita takkan menyesal
Masa usia kita jgn disiakn 
Kerana ia takkan kembali......

Kat sini eiei nk ajk kawan2 sahabat blogger dan pembaca2 merenung nk menghayati seketika lagu di atas...
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ alunan lagu dan penghayatan~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Jom selami masa lalu kita dan bayangkan....ke manakh perginya masa kita yg telah lalu... Adakah kita tergolong dalam golongan yg beruntung atau yg kerugian......????? Cuba bayang2 kan sahabat2....bayang2 kan...Bukan kah kita terlalu sibuk dgn urusan dunia?Bukan kah kita terlalu leka dgn urusan dunia yg sementara....???.......Astaghfirullahala'zimm..........Istighfar sahabat, istighfar............
           Sesungguhnya masa itu tidak pernah menunggu kita dan ia berlalu dgn begitu sahaja..Cuba igt kembali, dalam sehari berapa minit yg kita ambil utk berurusan dengan Maha Pencipta kita?Adakah masa yg diambil itu benar2 dipenuhi dengan sebenar2 kusyuk menyembah diri padaNya????? Allahuakbar!!
Gunakan kan kesempatan yg masih diberi ini sahabat..supaya kita xkan menyesal dikemudian hari..Sesungguhnya masa itu xkan kembali lagi..Ayuh sahabattt........renungkannn......
        5 minit je eiei nk amik masa sahabat2........Cuba beristighfar dengan penuh penyesalan sehingga ada getaran di dalam hati. Jika terasa sebak dan ada genangan air mata, Alhamdulillah...sekurang2nya ada sedikit penyesalan dan hidayah dari Nya..bersyukur lahhh. Sesungguhnya perasaan itu sgt tenang...Cubalah...Ucapkan istighfar..Ucapkan Allahuakbar!! Sesungguhnya kepadaNya kita kembali..

Allah sangat menyayangi kita..Dia telah pom memberi peringatan kepada kita...
Bismillahirrahmanirrahimm..
".Demi masa, sesungguhnya manusia dalam kerugian, Kecuali org2 yg beriman dan beramal soleh....................." Allahukabar.........!!!

Jadi sahabat..ADAKAH KITA INGIN TERUS BERADA DALAM KERUGIAN ITU? SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK PERNAH LUPA KEPADA KITA TETAPI KITA SERING LUPA KEPADANYA...





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

The Most Beautiful Asmaul Husna

Assalam teman2 blogger2...untuk seketika marilah sama2 kita menghayati keindahan Asmaul Husna ini..Hayati setiap maksud yg mana merupakan gmbaran kpd sifat2 dan zat2 DIA YG ESA...



Bismillahhirrahmaanirraahiimmm.....












  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Pergilah Segala Kesedihan..Aku kini BAHAGIA..

Alhamdulillah..Segala pujian hanya padaMu ya Rabb...

            Ak rasa sgt bahagia kini..disamping dgn hobi baru ku kini iaitu blogging..hehe..tp bila masa plak ak sedih??hehe..marah2 ada la..suke bebel..tgk org sume xkena...hmm..kekadang xde istilah sedih pn dlm diri ak. Sentiasa ceria,pandai cover line org kata..huhu..tp jauh disudut hati sape yg tau kan??sape yg pnh spesen ng ak ni paham la perasaan ni..hihi...biasa la..lumrah org kata..mulut je ckp redha dgn segala ketentuanNya..tp 2la, hati kecil ini tdk menipu..dan ak menyedari akan hal itu.....

               



               Sudah2 la...skrg ak btl2 dh buang perasaan itu...Alhamdulillah...ak sering berdoa dan meminta kpd Allah setangkai bunga yg segar, DIA bg ak kaktus berduri..ak minta kupu-kupu yg cantik, DIA bg ak ulat berbulu,..lst2 ak sedih n kecewa..itu normal la kann.....=(.....Tapi at the end, kaktus tu berbunga, cantik sgt...dan ulat pon bertukar jd kupu2 yg sgt indah...Allahuakbar!! Hanya Engkau yg Berkuasa dan Mengetahui segalanya..
            
             Inilah kasih syg Allah..Bagaimana Dia mendidik kita..Allah  TIDAK MEMBERI apa yg kita harapkan tp Dia memberi apa yg kita PERLUKAN..kekadang kita sedih, kecewa, dan terluka..tp jauh di atas DIA segalanya yg MENGATURKAN yg TERBAIK dlm kehidupan kita..


Bersangka baiklah padaNya selalu..InsyaAllah...HATI akn sentiasa tenang..YAKINLAH..apa yg berlaku ada HIKMAHNYA yg tersendiri..=) 









           









  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

LELAKI COOL..

Tetiba terigt sal seorg sahabat yg penah tya ak, nk psgn yg cmne..hmm cmne jwn nih..mst rr nk yg hebat, cool, macho kan kan kan...???haha...tp kite tgk yee..

Agak2 sapo la lelaki yg paling tampan, paling macho, paling baik, paling cool, paling  best, paling hebat dan paling berkuasa di antara insan2 bernama lelaki? 
.......JENG JENG JENG........

Bagi ak senang...Dia adalah LELAKI YG MAMPU MENJADI IMAM...(^__^)"

Bagi ak macho lelaki bukan pd stylo dia, bkn pd kerjaya dia yg hebat, bkn pd cmne terer dia pikat pompuan, bkn tang idung mancung body sasa ke pe ke...hohoho..no no no..;p tp LELAKI yg paling cool n hebat bg ak adalh hanya kerana dia mampu mnjd IMAM!




Tapi harus diigt..Imam yg dimaksudkan adlh yg sebenar2 pengertian IMAM tersebut.. Tgjwb Imam yg besar dlm membawa ma'munnya menhadap Yg Esa..hmm....renung2kannn.......=)

LELAKI adlh PEMIMPIN kpd sesebuah keluarga. Jika dia phm pengertian Imam yg sebenar2nya, maka dia akn sentiasa mnjaga diri mnjd seorg mukmin yg sejati, yg akn membawa keluarganya ke gerbang kejayaan yg hakiki.. MARDHOTILLAH~~~


Dan juga mereka (yg diredhai Allah itu ialah org2) yg berdoa dgn berkata:
"Wahai Tuhan kami, jadikanlah kami beroleh isteri srta zuriat2 keturunan kami, perkara2 yg mnjd penyejuk mata (menenagkan hati), serta jadikanlah kami sbg Imam bg org2 yg bertaqwa"

(Surah Al-Furqan ayat 74)

So, kaum Adam di luar sana..Pilihan ditgn kamu nk jd cool n macho yg cmne. Kamu pn leh sahut cabaran utk jd yg cool n macho sprti di atas..yea yeahhh...!!
U CAN DO IT..hihi..=) insyaAllah dgn izinNya..

"Lalu apa shj yg tlh ak lakukan selama ini..Ya Rabb..ampunilah ak..utk setiap pandangan yg tak terjaga, lisan yg merayu dan hati yg tak terhijab..Ya Rabb..Engkau mengawasi kami setiap detik, kerana kasih sygMu kpd kami Engkau perintahkan malaikat silih bganti menemani kami siang dan malam...

Innallaha maa'na..=)







  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Selamat Pagi..

Dengan nama Allah...Alhamdulillah, syukur pd Allah krn bgn pagi ni dgn sihat ceria. Sehari lg Allah bg kita peluang utk terus bermujahadah dijalanNya..
              Awal pg ni ak teigt kg la plak.tlg ma kt dapur buat pe yg ptt.sambil dgr bebelan Ma..2la halwa telingaku di pagi hari.pape pon ak senang. Rasanya biala dia bobe slu sb hanya itu la yg akn memperingati dan mnjd sumber inspirasi ak setiap hari. Tp ni jauh doh. Kok tepon je la Ma deh. Ina dgr skmo gpo hk Ma bobe. Wpon kekde bnda yg sama beberapa kali dia oyk tp dgr je la..Sbb hanya itu jah cara ibu melepaskan rasa rndu n syg dia pd kita. Jarang ibu-ibu diluar sana meluahkan perasaan syg mereka dgn ungkapan syg dan memeluk kita. Ada tp jarang la. Mereka yg bergelar ibu ni masing2 mpunyai keistimewaan tsdri. Kita sbg ank2 masing2 tau la cmn nk amik ati ibu2 ni..
              Hmmm....cite sal ma ni mst bgenang air mata niiii...huhu..xpo la..Nk g dlu.nk masak nasi lemak.hihi..
ok daaaa...........=)


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

10 Pesan Untuk Wanita Solehah..

                Lagi nk share kt sini..Alangkah baiknya klu kita dapat sempurnakan apa yg disampaikan oleh Baginda kepada kita ni ye..Barulah xde istilah wanita adalah bahan bakar api neraka..(Nauzubillah..) Para sahabat dan wanita diluar sana..Ayuh sama2 kita berusaha utk mengamalkan apa yg telah dipesankan oleh Baginda kepada puteri kesayanganNya Fatimah Az Zahra yg juga seorg wanita mulia penghulu seluruh wanita di dunia Rasulullah berwasiat kepada puterinya yg merupakan mutiara termahal nilainya, khususnya bagi setiap isteri/calon isteri


         
Duhai saudariku...ini lah 10 amanat agung yg tak ternilai harganya yg akan mengantar kita para wanita seorg calon isteri, seorg isteri utk suaminya dan seorg ibu utk ank2nya mencapai darjat "SHALIHAH"

Wahai Fatimah!
Sesungguhnya wanita yg membuat tepung utk suami dan ank2nya, kelak Allah akan tetapkan baginya kebaikan dari setiap biji gandum yg diadunnya, dan Allah akn meleburkan setiap kejelekkannya serta meningkatkan darjatnya.

Wahai Fatimah!
Sesungguhnya wanita yg berkeringat ketika menumbuk tepung utk suami dan ank2nya, nescaya Allah akan mnjadikan antara neraka dgn dirinya 7 tabir pemisah.

Wahai Fatimah!
Sesungguhnya wanita yg meminyaki dan menyisir rambut ank2nya dan kemudian menyuci pakaiannya, maka ALlah tetapkan pahala baginya sprt memberi makan seribu org kelaparan dan memberi pakaian seribu org yg bertelanjang.

Wahai fatimah!
Sesungguhnya wanita yg membantu jiran tetangganya, maka Allah akn membantunya utk dpt meminum telaga kautsar pd hari kiamat kelak.

Yang lebih utama di atas adalah keredhaan suami terhadap isteri. Andaikata suamimu tdk redha, aku tidak akan mendoakanmu. Ketahuilah wahai Fatimah,kemarahan suami adalah kemurkaan Allah.

Wahai Fatimah!
Di saat seorg wanita mengandung, maka malaikat memohon ampun bgnya, dan Allah tetapkan bgnya setiap hari seribu kebaikan, serta meleburkan seribu keburukannya. Ketika wanita merasa sakit melahirkan, maka Allah tetapkan bgnya sama dgn paha para pejuang Allah. Di saat wanita melahirkan kandungannya, maka bersihlah dosa2nya sprt ketika dia dilahirkan dari kandungan ibunya. Di saat wanita meninggal ketika melahirkan, maka dia tdk akn membawa dosa-dosa sedikit pun. Di dalam kubur akan mndapt taman yg indah yg merupakan sebahagian dr taman syurga. Allah memberikan pahala yg sama dgn pahala seribu org yg melaksanakan ibadah haji dan umrah, dan seribu malaikat memohon ampun baginya hingga hari kiamat. 

Wahai Fatimah!
Di saat seorg isteri melayan suaminya selama sehari semlm, dgn rasa senang dan ikhlas, maka Allah akn mengampuni dosa2nya serta memakaikan pakaian padanya pd hari kiamat berupa pakaian serba hijau, dan menetapkan bgnya setiap rambut pd tubuhnya seribu kebaikan. Allah akan memberi pahala kepadanya pahala seratus kali ibadah haji dan umrah. 

Wahai Fatimah!
Di saat seorg isteri tersenyum terhadap suaminya, maka Allah akan memandangnya dgn pandangan penuh kasih. 

Wahai Fatimah!
Disaat seorg ister membentangkan alas tidur utk suaminya dgn rasa senang hati maka para malaikat yg memanggil dr langit menyeru wanita itu agar menyaksikan pahala amalnya, dan Allah mengampuni dosa2nya yg tlh lalu dan akan dtg.

Wahai Fatimah!
Di saat seorg wanita meminyaki dan menyisir kepala suaminya, meminyaki janggut dan memotong kumisnya serta kuku2nya maka Allah akn memberi minuman yg indah baginya, yg didtgkn dari sungai2 syurga. Allah akn mempermudahkan sakaratul maut bgnya,serta menjadikan kuburnya sebahagian dr taman syurga. Allah pun menetapkan baginya bebas dr seksa neraka serta dpt melintasi siratul mustaqim dgn selamat.

Wallahua'alam..



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

HARGAILAH IA..

Dengan nama Allah...
Tadi masa jenguk2 kt fb tgk la mber2 share info ni..tersentuh plak hati baca.. So tigt nk copy n share kt cni plak..Sama2 kita HARGAINYA wahai sahabat.........(' ',)"


YA ALLAH,
AKU BERSYUKUR DGN SEGALA NIKMAT YG TELAH ENGKAU KURNIAAKAN..REDHAILAH DAN BERKATILAH SEGALA NIKMAT KURNIAAN MU INI..
SESUNGGUHNYA HANYA ENGKAU MAHA KAYA, 
MAHA PEMURAH DAN MAHA PEMBERI..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Dia Segalanya..

Allah selalu ingat kite, wpun kt mana kite..Tp, btol ke kite 

selalu  igt Allah?? Bayang kan kawan2, klu Allah lupa kite 

walau sesaat...Agak2 pe jd kt kite?? 





Walau di mana kita berada

Biarlah Allah sentiasa di hati

Kerana Allah lah yang memberi kita UDARA

Kerana Allah lah yang memberi kita REZEKI

Kerana Allah lah yang MEMBEKALKAN AIR

Kerana Allah lah yang MENURUNKAN HUJAN

Kerana Allah lah yang MENGHIDUPKAN TANAMAN

Kerana Allah lah yang memberi rasa KENYANG

Kerana Allah lah yang memberi PENGLIHATAN

Kerana Allah lah yang memberi PENDENGARAR

Kerana Allah lah yang memberi KASIH SAYANG

Kerana Allah lah yang MENJAGA KITA


~ ....ALLAH MAHA BAIK...~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

JOM MUHASABAH SKET

                       Salam ukhwah sahabat..boring pete2 ni buka nasyid..dgr lagu ni rasa insaf plop..biasa dgr gtu2 jah.ttb hari ni rasa nk feel lagu ni..Subhanallah...sama2 kita hayati liriknya..saje xnk uplod lagunya.kekdg klu kito dgr lagu gak dh tlepas nk fahami mksd sebnar lirik tu..laghaa ore kato..JOM MUHASABAH SKET...!!






........  DEBU DEBU DOSA  .......

Ke arah mana halanya 
Bagi insan yang terleka
Mengejar nikmat dunia
Bagaikan hidup selamanya 
Tak peduli dosa noda 
Seksa azab neraka 
Hidup jauh dari rahmatNya 

Terpedaya pada dunia 
Pentas ciptaan manusia
Terlupa pada segala
Mengikut nafsu semata 
Membiar syaitan beraja
Di hati dan juga jiwa 
Mengejar dunia penuh debu dosa 

Teguhkanlah iman dalam diri 
Moga dikau akan merasai 
Betapa indah nikmat Ilahi
Dan yakin kau akan dirahmati 
Harus kau percaya dengan pasti
Dunia tidak kekal abadi
Hanya menguji cekalnya hati 
Sebagai khalifah yang sejati

Tak perlu kau meragui
Andai teguh keimananmu 
Pasti bahagia menanti 
Di akhirat yang abadi



                                         



                                              ~~~~~  sekian dulu sahabat  ~~~~~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

# KETENANGAN YG SEBENAR #

Tenang je rasa hati dgr clip video ni..InsyaAllah sama2 kita ambil panduan dan iktibar..


Erti KEBAHAGIAAN & KETENANGAN yg sebenar..

Syukur padaMu Ya Allah....(' ' ,)"

Subhanallah..Alhamdulillah..Allahuakbar...!!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

< MY LUVLY LAPPY >

              Malam ni rasa sgt2 feel nk menulis. 1st skli nk 10s to Allah. Bersyukur krn masih diberi peluang hidup sihat selesa dan bahagia sehingga hari ini. Nkmt kehidupan yg jika dibandingkan dgn mereka yg berada di bumi Palestin n Somalia..Allahuakbar..!! Dia smua yg merencanakan. Siapa kita nk mengeluh dan menyesali kejadianNya..

              Lappy ak ni dh lbh 5thn kot bersamaku. Spnjg pkhdmtnnya, xpernah sekali pon dia berona...hehe..pehe dop..(buat hal). Just format dlm beberapa kali je.xsapa 10x rasanya...HEBAT kan my lappy....luv u muah muah muah...=*)


              Now, sb lappy ni masih mnjlnkan prkhdmatannya, ak still leh meneruskan khdpn cm biasa2 org diluar sana buat..berakses internet xkira masa n ketika..ini lah dunia hari ini..dunia tanpa sempadan n masa..


              Dunia SCREEN..bgn pagi 1st, tgk screen hp. dh2 smbil bekpes tgk screen tv tgk brta pagi, bc paper tgk screen ipad/galaxy tab, wt kje tgk screen lptop, msg mber ank bini laki mak ayh adk2 tgk screen hp..blk umah tgk buletin utama tgk screen tv lagi. nk tdo check emel kt screen lptop, ipad lagi..n last chck hp nk set alarm bgn pagi esk nye..waduh3...........


              Melalut plak ak smp tlupa kisah my luvly lappy..hmmm..xde pe nk cte.cuma lappy ku ni btl2 setia n berkhdmt dgn penuh bhemah dgnku. kang nt mu pecen umo 60 gak la ye lappy ku..haha..bru la tekedek2 ak guna mu.masa2 ore dh advce habis dgn mcm2 application. ak plak still setia ng mu gak...haha...parah2...adoiii...jahat ak ye....subhanalllah..ish3...hmmm...


              Pape pon mu memg da best la.xsanggup ak nk tkr lappy len...nway, GREAT JOB...haha..sengal je ak kecek ng laptop ni..haha..atoiii..huhu...hmmm..nk oyk nyooo sayeeee sgt2 ko dia..arap2 pehe la lako2 dehh...


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

DUGAAN LAGI...=(

Sejahtera ke atas kamu semua, semoga kita sentiasa dilindungiNya..


           Tadi maso lepas mdi n cuci baju cam biasa la on my luvly lappy.. Selepas membuat satu panggilan, ada la satu cte2 yg buat ak rasa sgt2 xselesa. Tamparan hebat buatku..
           Ya Allah..saat ini kurasakn............xterungkap dengan kata2. Hanya hati dan jiwa yg mampu berkata2 dan diluahkan melalui genangan air mata. Ku mohon kekuatan ya Allah. Sesungguhnya dugaan ini tidak besar, tp Engkau yg maha Besar. 
           Hati kecilku tidak mampu utk berpura2. Walau mulut mengatakan redha dgn ketentuanNya, tp ak dapat rasakan jauh disudut hatiku bukan itu yg dirasakan. Walau akal fikiran ku dpt berfikir Dia yg menentukan segalanya dan pastinya yg terbaik telah direncanakan utk hamba2Nya, tp tidak di hati kecilku..Jika tidak, perasaan ini tidak akn muncul.
           Ya Allah, jika ini yg ku rasakan saat ini. Engkau ampunilah ak ya Allah. Sesungguhnya ak hambaMu yg lemah. Lemah dgn dugaan yg sgt kecil ini. Aku seolah2 tidak percaya dan tidak berserah padaMu. Kenapa rasa ini yg bermain dibenakku. Kenapa perasaan ini yg wujud disetiap sudut hatiku. Aku pasrah padaMu. Bantulah ak dalam menjalani hari2 yg mendatang. Sesungguhnya Engkaulah sebaik2 Pendengar tempat ku meluahkan segalanya.
           Ku mohon ketenangan dan rasa penuh kehambaan pada Mu..Tiada daya upaya utkku melawannya melainkan Engkau  bersamaku. Jauhkan lah rasa ini dari hatiku. Sesungguhnya ak tidak mampu ya Allah. PadaMu jua lah ak kembali...=))

       YA ALLAH...
DUGAAN INI TIDAK BESAR, TAPI SESUNGGUHNYA ENGKAU MAHA BESAR. 


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Rutin Mingguan...

              Adeh..dah pina mato2 nie...hmm...bes gop naip kok klate ni..hihi..Baru lepas iron baju tuk smgu trs. Jimat masa n tenaga n hk peting jimat api dop???ni nk oyak, bil api umah ambo brpo nk tau bpe bule ni,nk suko pon ada..bil api 3ya, bil air 5ya..air byk skit sbb rajin basuh...hehe..api mugo xdop paka gpo 2gak.laptop n iron baju jah + caj hp..
              Laguni la setiap malam isnin. Esok kje mle ni trs kuar bju tuk semgu n iron siap2..sekali hadap trussss..pas2 loni ada rutin baru plop dat is.......naip n ngarut n sharing2 pe yg ptt kt cni plopp....yeaaayyyy...
Hmmm......pina sggh dh mata ni.dah tiba masanya tuk beta undur diri dan kembali ke tempat peraduan.
              Selamat lah blko2..Moga2 apa yg berlaku hari ini mnjd panduan n ikhtibar utk menempuh hari2 yg mendatang. Allahuakbar!! Abis modal doh..esok plop..k Wassalammmm..........

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

* GELAP DALAM LIMPAHAN CAHAYA *


“Bagaimana pandangan awak tentang remaja kita yang terlanjur?”
“Apa maksud terlanjur?” saya menyoalnya kembali.
“Terlanjur melakukan hubungan seks haram,” balasnya terus-terang.
“Bagi saya istilah terlanjur itu tidak tepat.”
“Apa istilah yang lebih tepat?”
“Berzina!” jawab saya pendek.
Lelaki itu kehairanan lalu mencebik seraya berkata, “kasar sangat bunyinya tu. Nanti remaja yang terlanjur takut.”
“Mereka tidak akan takut. Mereka berani. Sebab mereka beranilah mereka berzina.”
“Lagi-lagi awak gunakan istilah zina. Kasar sangat bunyinya tu.”
“Itu istilah yang tepat. Itu istilah Al Quran. Jika digunakan ada impak pada pendengarnya. Kita teringat Allah, Al Quran, iman dan Islam.”
Dia diam. Tetapi riak mukanya jelas seakan tidak bersetuju.
“Saya rasa istilah terlanjur itu yang tidak tepat,” saya pula yang menerjahnya.
“Eh, kenapa? Memang mereka terlanjur. Mereka tidak tahu akibat perbuatan mereka.”
Saya tersenyum. Lucu. Kenyataan yang separa logik.
“Zina tidak berlaku tiba-tiba. Ia didahului oleh mukadimah-mukadimahnya,” balas saya.
“Ai, zina pun ada mukadimahnya?”
“Itulah perkara-perkara atau perbuatan-perbuatan yang boleh membawa zina. Zina itu adalah hasil daripada satu proses yang berlaku satu demi satu. Tingkat demi tingkat.”
“Saya tak faham. Cakap awak berbelit-belit!”
“Saya hanya menerangkan apa yang telah diterangkan oleh Rasulullah s.a.w.” jawab saya pendek.
“Kita jangan libatkan agama. Ini masalah sosial,” katanya terus-terang.
“Saya dan awak orang Islam. Islam tu cara hidup. Dan Nabi Muhammad adalah teladan ikutan kita bersama.”
“Baik-baik. Teruskan…”
“Zina itu ada mukadimahnya. Antaranya, pandangan mata, lidah yang berkata-kata, sentuhan tangan, deria bau melalui hidung dan akhir sekali barulah melibatkan kemaluan.”
“Ok. Apa maksud awak?”
Saya renung matanya. Dia bukan orang awam biasa. Dia seorang intelektual yang sering membentangkan kertas kerja tentang masalah sosial remaja di seminar-seminar di IPT.
“Zina dimulakan dengan pandangan. Pandangan mata sangat mempengaruhi hati. Bila pendedahan aurat berleluasa, remaja sukar menjaga mata. Bila ada yang mendedahkan, ramai pula yang melihatnya dan dari situ timbullah rangsangan…”
“Habis awak nak semua wanita tutup aurat? Mustahil!” balasnya.
“Ya, saya akui agak sukar. Tetapi itu tidak mustahil. Bukankah ini ajaran Islam? Islam itu ajaran yang praktikal dan sesuai untuk semua zaman dan keadaan. Remaja perempuan tutup aurat. Remaja lelaki tundukkan pandangan. Jadi, satu proses ke arah zina telah diatasi. Ini yang dilakukan oleh generasi sahabat, tabiin dan salafussoleh dahulu.”
“Itu dulu. Langit masih tertutup, sekarang langit sudah terbuka!”
“Bukan masalah langit, terbuka atau tidak. Tetapi yang lebih penting hati kita mesti terbuka untuk menerima panduan Islam kerana kita orang yang mengaku beriman kepada Allah dan Hari akhirat.”
“Lagi-lagi akhirat. Sekarang kita bercakap soal dunia. Masalah dunia. Kita di sinilah, bukan di sana.”
Tanpa sedar terasa seakan-akan hendak saya gelengkan kepala. Mujur saya cepat sedar dan hanya mengerling mata.
“Tuan, keyakinan kepada hari akhirat sangat penting ketika kita hidup di dunia.”
“Fasal apa pula?”
“Sebab orang yang yakin kepada hari Akhirat akan mengatur hidupnya dengan keyakinan bahawa setiap perbuatannya akan diberi pembalasan oleh Allah di akhirat. Ada pahala, ada dosa. Ada syurga, ada neraka. Itulah kawalan dari dalam dirinya untuk tidak melakukan kejahatan sama ada di hadapan atau di belakang orang!”
“Kembali kepada topik asallah. Saya tidak suka meleret-leret,” pintasnya agak kasar.
“Zina sentuhan pula ialah pergaulan bebas. Bila dipandang, tergerak untuk disentuh. Islam menyekat pergaulan bebas lelaki wanita. Tidak boleh bergaul sesuka hati apatah lagi sampai ke peringkat berdua-duaan tanpa mahram.”
Belum sempat dia menyampuk saya menambah lagi, “tetapi pergaulan bebas inilah yang terus digalakkan, dipromosikan dan dijadikan budaya dalam masyarakat kita.”
“Awak nak sekat interaksi dan komunikasi antara wanita dan lelaki? Mustahil!”
“Interaksi yang bagaimana? Komunikasi yang bagaimana? Dalam Islam cukup jelas bagaimana wanita dan lelaki boleh berinteraksi. Dalam pendidikan, dalam perniagaan, dalam perundangan dan lain-lain. Pergaulan tidak disekat, tetapi dikawal. Islam bukan anti pergaulan atau interaksi sosial tetapi menyekat pergaulan bebas tanpa batas yang menjurus kepada perlakuan seks bebas kerana adanya pandangan yang liar dan sentuhan yang di luar batas!”
“Bagaimana awak nak capai semua tu. Itu satu utopia.”
“Bukan satu utopia kalau kita bermula. Di peringkat keluarga kita cuba didik, kawal anak-anak kita. Di sekolah peranan guru-guru pula. Di IPT tentulah orang semacam awak, para pensyarah. Dalam media massa cetak dan elektronik tentulah pihak berkuasa yang memainkan peranan.”:
“Habis awak ingat semua pihak dah tak berperanan?”
“Saya bimbang… Dalam keadaan kita menjerit, melolong dan memekik tentang masalah buang bayi tetapi budaya ‘mukadimah’ zina anehnya terus diperagakan dan dipromosikan. Lihat sahaja media massa kita, kekadang di sebelah cerita buang bayi, ada gambar wanita mendedahkan aurat. Iklan apa sahaja produk, budaya bergaul bebas seperti menari bersama, dating dan bergaul bebas itulah yang diiklankan juga.”
“Awak kolot. Itu kan ada nilai komersial?”
“Saya kasihan remaja masa kini. Mereka hidup di tengah peluang untuk melakukan zina yang begitu besar dan luas sekali. Jalan ke arah zina diperluas. Tetapi jalan ke arah pernikahan halal dipersempit dengan pelbagai syarat dan adat yang tidak relevan dan signifikan.”
“Kita perlu realistik. Kita perlukan kekuatan ekonomi yang ampuh dan kukuh.”
“Dan untuk itu kita perlu membayarnya dengan mengorbankan maruah dan iman anak-anak remaja kita?”
“Sejak tadi saya bercakap macam mana kita nak atasi masalah buang bayi. Itu sahaja. Tetapi awak yang melencong bercakap tentang zina…”
“Tuan, masalah buang bayi ini produk kepada masalah zina. Anak yang dibuang itu hasil zina. Cegah zina, selesailah masalah buang bayi. Dan nak cegah zina perlu dicegah dulu mukadimah-mukadimah zina. Ini bukan pendapat saya. Tetapi ini ditegaskan oleh Allah dalam Al Quran apabila Allah memberi amaran dan peringatan, jangan kamu hampiri zina!”
“Awak dah mula emosi. Janganlah emosional.”
“Tuan, jika saya salah kerana beremosi. Tuan juga salah kerana tidak beremosi. Sayang, cintakan umat, membenci kemungkaran adalah soal perasaan. Ini soal hati. Ini berkait dengan iman. Tidak ada iman bagi mereka yang melihat kemungkaran tanpa rasa benci!”
“Islam menyuruh kita membenci?”
“Benci kepada kemungkaran bukan kepada yang melakukannya! Pada yang melakukannya kita perlu berdakwah, memberi didikan, memberi alternatif, dengan penuh kasih sayang dan hikmah.”
“Kalau iman kita kuat, apa sahaja yang di luar tidak mempengaruhi dalaman kita. Kita ada sistem penapis dalam atau ‘self censord’. Kita tidak perlu sekatan mahu pun kawalan.”
“Betul kah iman kita kuat? Betul kah iman remaja kita kuat? Dan satu lagi, betulkah orang yang mempunyai iman yang kuat tidak perlukan kawalan dan peraturan? Sekuat-kuat iman pun masih perlukan syariat. Bahkan mematuhi syariat itulah bukti orang beriman.”
“Apa awak cakap ni?”
“Maksud saya, benarkah iman kita kuat? Mana program yang membina iman? Memang ada sedikit, tetapi ditenggelamkan oleh program hedonisme yang berlambak-lambak. Iman itu ada bajanya, ada racunnya. Kalau kita menabur racun manakan tumbuh pohonnya, apatah lagi buahnya? Bahkan benihnya yang sedia ada pun boleh mati.”
“Banyak sangat perlambangan!”
“Dan orang yang kuat iman sekalipun masih diwajibkan mematuhi syariat atau peraturan Islam. Rasulullah s.a.w, manusia yang paling kuat iman, namun semasa menerima bai’ah daripada kaum wanita baginda sendiri tidak bersalaman dengan mereka. Isteri-isteri Rasulullah kuat iman, tetapi mereka tetap menutup aurat dan sangat menjaga pergaulan mereka sekalipun dengan sahabat-sahabat Rasulullah yang juga kuat imannya.”
“Itu sejarah.”
“Bukan. Itu bukan hanya sejarah. Sejarah itu adalah ibrah. Untuk dikaitkan dengan masa kini dan dijadikan teladan. Kita jangan gunakan akal semata-mata, tetapi gunakanlah akal dengan suluhan wahyu dan sunah.”
“Awak sindir saya?”
Tanpa memberi respons pada provokasinya saya meneruskan, “saya masih ingat dengan akal fikiranlah, dulu ada idea yang menyarankan kita agar tidak menutup pintu langit. Jangan sekat akses itu dalam Internet. Cukup dengan iman masing-masing untuk menapis pornografi. Tetapi sekarang ada idea yang menyarankan perlu disekat akses Internet yang berunsur pornografi. Masalah manusia moden bukan tak pandai… tetapi memandai-mandai.”
“Bagaimana pandangan awak tentang sekolah remaja hamil?” tiba-tiba dia pula yang mengalih tajuk perbualan.
“Baguslah. Tetapi saya tidak berminat membuang sampah di hilir atau muara sungai sedangkan ada pihak yang terus membuang sampah di hulunya!”
“Apa maksud awak?”
“Betul, remaja hamil anak zina perlu dilindungi dan dididik. Tetapi remaja yang belum hamil dan belum dinodai lebih ramai lagi di luar sana. Ramai yang bakal menjadi mangsa jika sikap dan budaya ‘mukadimah’ zina terus disuburkan. Apa gunanya kalau kita hanya mengubat akibat, jika puncanya terus dibiarkan malah diperagakan? ”
“Jadi awak setuju atau tidak?”
“Itu soalan kemudian. Yang pertama atau utama, saya ingin menyoal awak. Awak setuju atau tidak semua mukadimah zina yang ada ini dicegah? Dalam Islam kaedah ini dinamakan ‘saddus zaraik’. Kempen tutup aurat, kempen anti pergaulan bebas dan kempen mengerjakan solat perlu diperhebat! Ini kempen ‘buka hati’ untuk hadapi langit terbuka!”
“Ei, ada kempen solat juga?”
“Ya Allah, bukankah solat mampu mencegah kemungkaran? Cuba lihat statistik berapa ramai remaja yang meninggalkan solat? Ada kajian dulu yang saya dengar sudah di tahap 80% umat Islam sudah tidak solat. Remaja kita bagaimana? ‘Retua’ yang mendidik remaja pula bagaimana?”
“Wah, awak nak cakap tentang solat pula…”
Saya diam. Berdoa. Betapa ramainya umat Islam yang tidak memahami, menghayati dan mengamalkan serta memperjuangkan agamanya. Padahal ajaran Islam itu berkait antara satu sama lain. Ada kesan berangkai yang jika diamalkan, ada kesan baik kepada bidang yang lain. Dan ada kesan buruk secara berangkai bila salah satu ajarannya ditinggalkan. Justeru, Allah telah memberi peringatan: Masuklah Islam secara keseluruhan!
Soalnya, apakah kita sudah Islam seluruh, sepenuh? Langit sejak dulu telah terbuka dengan turunnya wahyu, bukankah Islam itu agama samawi? Tetapi hati kitalah yang tertutup untuk menerima cahayanya. Apa gunanya langit terbuka, jika mata hati tertutup?
Hasilnya, hati dan diri kita tetap gelap dalam limpahan cahaya!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

= * peRuBaHaN * =

Allahuakbar........Allahuakbar..........Allahuakbar...

        Alhamdulillah...Hanya Engkau yg Maha Pengasih dan Penyayang....
Aku sgt bersyukur ya Allah kerana masih diberi peluang dan ruang utk kembali kepadaMu.

        Ya....Walaupon ak tidak lah sesesat mana dlm bahasa kasarnya klu nak dibanding dengan rakan2 yg masih lagi tercari2 arah tujuan hidup mereka. (Ya Allah, semoga mereka diberi hidayah olehMu). 

        Aku sedar kini..dan ak mula paham. Dia tidak pernah melupakan kita, sebaliknya kita yg sering leka dan lupa kepadaNya..

Ya Allah, terlalu kerdil ku rasakan diri ini,terlalu hina diri ini.
Ku mohon keampunan dengan penuh rasa kehambaan pdMu
Ampunilah ak ya Allah
Sesungguhnya tiada yg selayaknya melainkan Engkau yg Maha Pengampun dan Pengasihani...

~~  KINI..YG KU KEJAR HANYALAH KEBERKATANMU YA ALLAH..BANTULAH HAMBAMU INI ~~

*akn ku rungkaikan episod perubahan ini dlm entry yg seterusnya..



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS